Naprawa cykliniarki – spadek obrotów silnika

Urządzenie: Cykliniarka do parkietów podłóg drewnianych

Problem: spadek mocy urządzenia, zauważalnie niższe obroty silnika, bębna szlifującego cykliniarki.

Po zauważeniu nieprawidłowej pracy urządzenia związanej z mocą lub obrotami silnika pierwsze podejrzenie pada zawsze na zasilanie narzędzia.

Aby poprawnie zweryfikować zasilanie należy zweryfikować napięcie zasilania przesuwając się od strony podłączenia narzędzia do sieci elektrycznej w kierunku silnika cykliniarki.

Sprawdzenie napięcia zasilania i ocena wizualna połączeń przewodów nie wykazały problemów po stronie zasilania. Połączenia nie były uszkodzone a wyłącznik poprawnie przenosił zasilanie po przełączeniu.

Kontrola pracy silnika cykliniarki bez obciążenia.

Jeżeli wyeliminowane zostało podejrzenie problemów z zasilaniem i okablowaniem (najczęstsze awarie elektronarzędzi) przechodzimy do weryfikacji elementów wykonawczych cykliniarki.

W cykliniarce bębnowej mamy 2 główne elementy na które przekazywany jest napęd z silnika za pośrednictwem pasków klinowych. Pierwszy z nich to bęben szlifujący a drugi to wentylator odpowiedzialny za odciąg pyłu powstającego podczas szlifowania.

Aby sprawdzić ich funkcjonowanie musimy zdemontować osłonę pasków klinowych i zdjąć paski z kół pasowych.

W tym przypadku już podczas demontażu pasków udało się zdiagnozować problem powodujący dodatkowe obciążenie maszyny. Koło pasowe osi wentylatora było gorące. Za taki stan rzeczy najczęściej odpowiadają łożyska.

Nie zapominamy oczywiście o sprawdzeniu również bębna cykliniarki – zazwyczaj wystarczy obrót bębna ręką – jeśli obraca się lekko i nie czujemy oporu możemy być spokojni – nie powoduje on nadmiernego obciążenia maszyny. Sprawdzamy również czy sam silnik bez obciążenia pracuje prawidłowo – uważaj na wirujące elementy bez osłony!

Konieczne było wyciągnięcie wentylatora – no i bingo, mamy winowajcę usterki.

Oś wentylatora cykliniarki z zatartymi łożyskami

Łożyska zostały zatarte i co widać po obudowie (zmieniła kolor na lekko żółty) mocno się nagrzewały podczas pracy.

Cykliniarka ze zdemontowanymi pasami napędowymi i wentylatorem odciągu pyłu

Teraz to co najlepsze – naprawiamy naszą maszynę.

Potrzebujemy 2 łożyska 6204 obustronnie kryte ponieważ są narażone na pył drewniany oraz simering, który przedłuży żywotność naszych łożysk chroniąc je przed pyłem (podczas naprawy nie warto oszczędzać na wymianie elementów uszczelniających takich jak simeringi czy uszczelki).

Oczywiście elementy należy dokładnie wyczyścić. Konstruktor w tym przypadku przewidział smar, który nałożyć pomiędzy łożyska (jest tam specjalna tulejka dystansowa oddzielająca łożyska od siebie.Podczas dalszego użytkowania należy regularnie uzupełniać smar za pomocą zainstalowanej kalamitki.

Oś i gniazdo gdzie pracować będą nowe łożyska

Po zainstalowaniu nowych łożysk i ponownym złożeniu urządzenia należy jeszcze wykonać test. Włączamy cykliniarkę na kilka minut – sprawdzamy czy silnik i elementy wykonawcze maszyny pracują prawidłowo. Sprawdzamy po wyłączeniu czy koło pasowe nie jest gorące. Jeżeli wszystko działa prawidłowo możemy wracać do cyklinowania podłóg.

Powyższy opis nie stanowi uniwersalnej instrukcji a jedynie opis konkretnego przypadku diagnozy i usunięcia awarii cykliniarki bębnowej.

Komentarze są wyłączone.